Strach a imunita

Strach, obavy, nejistota…prolínají se celou naší společností. Za poslední víkend mi přišlo přes emaily a sociální sítě několik desítek různých dotazů, často velmi zvláštních. Věřím, že pokud by si je pisatelé po sobě přečetli za pár měsíců, tak nebudou chápat co napsali. Všechny dotazy mají skrytou společnou emoci, emoci strachu.

Nechci nějak bagatelizovat současnou situaci. Ráda bych však upozornila na jednu zásadní skutečnost. Strach dokáže tak významně negativně ovlivnit imunitní systém těla, že to může mít i fatální důsledky. Proč?

Imunita a psychika

Imunitní systém s naším psychickým stavem souvisí více než úzce. Psychické vyčerpání, negativní emoce, dlouhodobý i krátkodobý silný stres, to všechno jsou faktory, které se výrazně podílejí na oslabení imunity, chybných imunitních reakcích, ba dokonce na vypěstování si obávané “autoimunity”.

Centrální nervový systém ve velké míře ovlivňuje funkce a chování imunitních buněk, a sice pomocí hormonů uvolňovaných hypothalamem, hypofýzou, nadledvinkami. Hladina těchto hormonů by měla být v rovnováze. Pokud tomu tak je, imunita pracuje na plné obrátky a bez známek únavy. Jenže kdo z nás má hladiny hormonů a s nimi související hladiny emocí pod kontrolou?

Emoce – psychika – imunita

Nejvíce patologicky působí hněv, strach, pocit křivdy a úzkost. Vlivem těchto emocí jsou stresové hormony produkovány ve velkém, což nezůstává v organismu bez odpovědi.

Náš hypotalamus s hypofýzou a nadledvinkami při stresu, při negativních emocích produkují vysoké množství stresových hormonů. To dělají na základě našich emočních signálů. Pak už se jen rozjíždí neblahá spirála stres – reakce „boj nebo útěk“ – zdravotní problémy

Nejčastější reakcí těla na působení těchto stresových hormonů je zánět. Kdekoli, kdykoli, v jakémkoli rozsahu.

Záněty oslabují slizniční imunitu. Projevy jsou častá nachlazení, virózy, bakteriální infekce, a také zpomalení chodu lymfy jakou jednoho z orgánů imunity.

Image 1Dnešní napjatá doba klade velké nároky na naší psychiku. Už tak jsme všichni žili ve velkém jak pracovním, tak často i osobním stresu. Příchodem hrozby koronaviru se vše znásobilo.

Dle mého názoru je důležité vědět o aktuální situaci ve světě, v našem státě, abych se jí mohla řídit. Avšak hledání všech zpráv na internetu, počty mrtvých v zahraničí a další ne vždy potvrzené informace přináší našemu tělu jasný signál. JDE MI O ŽIVOT! Tudíž spouští tu nejsilnější hormonální a imunitní obrannou reakci – „boj nebo útěk“.

V našem zájmu je, být informovaný, ohleduplný k druhým, ale nebýt vystresovaný! To je správná cesta k tomu, abychom neonemocněli. A ještě jedna důležitá informace. Malé děti vaše emoce podvědomě přebírají. Takže možná ani netušíte, že svými obavami jim sami imunitu snižujete.

Zkusme tedy pár tipů, pár úspěšných maličkostí:

  • Každé ráno u zrcadla zvedněte koutky úst. Někdy to může být hodně těžké, ale udělejme si z toho pozitivní zvyk. Držme zvednuté koutky v „umělém úsměvu“ 1-2 minuty.
  • Po cestě do zaměstnání nezanášejme svoji mysl negativními emocemi. V duchu si stále opakujte mantru: „V mém životě je vše v pořádku. Jsem v bezpečí.“ Stále dokola, celou cestu.
  • V průběhu dne pozorujte svoji řeč a mysl a nenechte se strhnout do negativního hovoru – ani v duchu (dnes mi je špatně, dnes je tolik a tolik nových nakažených…) Pokud ostatní v okolí tak mluví, zkuste se do hovoru nezapojovat.
  • Když vám bude v průběhu dne smutno, budete mít negativní pocity, zkuste si na telefonu či počítači pustit smích dítěte.  Třeba tento .Věřte, že se za chvíli budete za břicho popadat i vy!
  • Zařaďte do svého denního programu procházku v přírodě. Při ní se pokuste naladit na její energii, zvuky, vůně. Čerpejte energii ze slunce i ze stromů.
  • Zpívejte! Pusťte si hudbu v autě, doma či v práci a prostě zpívejte nahlas a třeba i křičte. Můžete do této zábavy zapojit celou rodinu. Vydávaný zvuk uvolňuje napětí.
  • Tancujte! Ke zpěvu přidejte pohyb. Je jedno jestli se budete „klátit jako strom ve větru“, prostě se uvolněte a tancujte jak to umíte, jak vám to dělá dobře.
  • Večer neusínejte u televize. Pusťte si relaxační hudbu nebo i namluvenou, řízenou meditaci

Pro uvolnění celkového napětí doporučuji k přípravkům na imunitu určitě užívat kapsle Pohoda. Ty umí zklidnit a vyživit přírodní cestou náš limbický systém, aby nespouštěl intenzivní stresové reakce v organismu.

Možná teď více než kdy jindy platí moje životní heslo, kterým se řídím už několik desítek let:

„…Vše, co se v životě děje je jen a jen pro mé dobro, i když to v tu chvíli tak nevypadá.“

Odebírejte novinky z mého blogu

Přihlaste se k odběru novinek na mém blogu a zůstaňte se mnou ve spojení. Jakmile tu bude něco nového, budete o tom vědět mezi prvními.

Komentáře
  1. Andrea napsal:

    DAKUJEME DAKUJEME DAKUJEME

    • Stres a imunita- reakce napsal:

      Paní Benediktová,
      váš nový příspěvek by měl být vysílán všemi sdělovacími prostředky. Něco tak pozitivního chybí v současné době většině lidí.Moc děkuji a přeposílám všem známým. Přeji šťasné dny.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů.